tisdag 7 april 2009

presentation

Tänkte att jag skulle skaffa en blogg för att peppa mig själv med viktnedgången och hittade den här gamla bloggen. Använde den ett tag när jag var gravid och skulle försöka sluta med socker.

Är en 24årig tjej som är beroende, och då menar jag beroende, av socker, läsk, fet mat, snacks och att helst bara sitta inne. Har en son på 9månader och en smal man. Jag vill kunna leka med min son när han börjar gå, vill kunna spela fotboll och allt det där utan att det känns som att knäna går av.

När jag blev gravid vägde jag 85kg, hade gått ner från 96kg på ganska kort tid och helt plötsligt så kom det där plusset. Jag hade gått upp till den här vikten bland annat pga min ätstörning binge eating disorder blandat med bulimi och pga att jag åt en antidepressiv medicin med viktuppgång och ökad aptit som biverkning, något som jag inte hade disciplin nog att klara av med mina ätstörningar. Men jag hade börjat lyckas gå ner, så blev jag gravid. Pga extrem diet gick jag upp till 91kg till inskrivningen i v.12, så 91kg var min inskrivningsvikt. Fram till vecka 30 gick jag upp 6kg och trodde inte att jag skulle gå upp så mycket mer. Sen började sockret krångla, och blodtrycket. Började lägga på mig vätska. Precis innan förlossningen vägde jag ca 125kg och hade alltså gått upp ca35kg från inskrivningen. Ut kom en kille, på beräknad dag efter igångsättning, på 4605g, en tjockis, fast en lång tjockis. Gick ner till 110kg på 2dagar efter förlossningen. Sen kom det svåra, jag gick inte ner i vikt av amningen och jag blev extremt hungrig av amningen.
I slutet av november -08 var jag nere på 100kg, då hade det gått 5månader sen förlossningen. Började med viktklubb, här omkring slutade jag också helamma och ammade bara en eller två gånger /dag. Med hjälp av viktklubb har jag nu gått ner till 91kg, är alltså tillbaka på min inskrivningsvikt.

Nu är det inför nästa barn som gäller. Nästa bebis som vi planerar ska jag inte ha så hög utgångsvikt. Jag vill helst väga ca70kg, gärna mindre. Men nu till kruxet, vi planerar efter sommaren. (ja, "vi vill" ha en majbebis -10) Alltså har jag på mig till augusti att gå ner 20kg, har ingen aning om ifall det är möjligt men jag tänker försöka. Varje kilo förlorat är ju ett plus för nästa graviditet.

/Emma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar